Трохи історії

Ніл Гершфельд - професор МІТНова промислова революція почалася в 1998 році в Бостоні, коли професор Массачусетського технологічного інституту (MIT) Ніл Гершенфельд вперше організував для студентів курс під назвою «Як зробити практично все» ( «How to make almost everything»). В рамках навчання студенти повинні були освоїти сучасне і дороге устаткування лабораторії MIT для реалізації своїх наукових проектів.

Яке ж було його здивування, коли на перше заняття, в лабораторію, що вміщає 10 чоловік, прийшло понад 100. Але студенти прийшли не для підвищення своєї професійної кваліфікації і не для роботи над своїми дипломними проектами. Устаткування MIT вартістю в кілька мільйонів доларів вони використовували для втілення в життя власних ідей, для створення нових речей, які здадуться обивателю абсолютно марними.

Технології кінця 20 століття дозволяють нам сьогодні вільно виражати себе в літературі, музиці, фотографії. Інтернет надав кожному з нас можливість бути письменником-публіцистом, актором, музикантом і режисером, не виходячи з дому. Як говорить професор Гершенфельд: «Цифрова революція відбулася, нам більше не потрібно це стверджувати, що буде далі - це революція виробництва». Але чи готові ми до абсолютно новій формі творчості - «створення речей», зміни матеріального світу навколо нас? Експеримент професора Гершенфельда показав: потреба є.

Персональне виробництво

Однак для того, щоб відкрити для населення персональне виробництво, потрібен інструмент, який повинен поєднувати в собі простоту експлуатації (для роботи з ним не потрібні фундаментальні знання про технології обробки матеріалів і спеціальне інженерну освіту) і широкі виробничі можливості (робота з різними матеріалами: дерево , пластик, акрил, метал, шкіра і т.п.), він повинен виробляти не тільки зовнішню форму, але і електронну начинку, щоб змусити нові речі «жити». Якщо проводити аналогію з комп'ютерами, сучасне виробниче обладнання - це перші ЕОМ, що важать тонни і вимагають великої кількості персоналу для обслуговування, а нам потрібен Персональний комп'ютер, в нашому випадку «персональний виробник». Такий інструмент є - це Fab Lab. Fab Lab - це відкрита цифрова лабораторія, це кращий з існуючих інструментів персонального виробництва.

У 2001 році в рамках соціальної програми в США Центром Бітов та атомів MIT була створена перша лабораторія Fab Lab (Fab - скорочене від англійського fabrication - виробництво або fabulous - неймовірний). Вона включила в себе таке обладнання, як фрезерні верстати, що дозволяють зробити механічну обробку матеріалу, 3D принтер, для друку пластикових деталей, інструмент для створення друкованих плат, плоттер для різання вінілу, плати Arduino і інші схожі засоби виробництва. Програмне забезпечення, що об'єднує всі ці технології в єдиний процес, було написано співробітниками MIT. Ця лабораторія була спрощений варіант промислової лабораторії MIT вартістю не більше 100 000 USD. Цей проект користувався таким успіхом, що мережа лабораторій Fab Lab розрослася по всьому світу - сьогодні це понад сто лабораторій-фабрик по всьому світу, від Гани і Афганістану до Іспанії і США. І щороку їх число подвоюється.

Потенціал

Fab Lab навчає навичкам, необхідним для розробки і виробництва нових продуктів (від 3D моделювання і графіки, розробки електроніки та програмування до проектного менеджменту), але на відміну від класичних освітніх установ, навчання теорії тут відбувається в міру виникнення потреби в цьому. Звичайно, Fab Lab проводить як короткострокові (до тижня), так і довгострокові (до півроку) навчальні програми, в яких лекції читають професори MIT і гуру з великих лабораторій світу. Але більша частина навчання проходить в процесі роботи над власним проектом, в ролі консультантів виступає штат лабораторії, інші відвідувачі і експерти міжнародної мережі.

В результаті такого спілкування і постійної взаємодії в кожному успішному Fab Lab формується співтовариство розробників, що володіють широким діапазоном професійних навичок. Саме це спільнота творчих і працездатних людей - основний ресурс лабораторії. Сформувавши такий ресурс, Fab Lab вкладає його в розробку комерційних продуктів, виконання технічно складних, нетривіальних замовлень, інноваційний консалтинг. Наприклад, в Fab Lab Барселона під замовлення був розроблений дизайн повітряної кулі для туризму в стратосферу.

Потенціал Fab Lab лежить в полі абсолютно нового сегмента ринку. Це не центр прототипування (віддав замовлення - отримав модель), що не центрів колективного користування (заплатив за оренду обладнання). При цьому це не фірма інноваційного консалтингу (поставив завдання - отримав розробку) і не освітня установа в чистому вигляді. Сфера застосування Fab Lab лежить між цими сегментами, як пісок, який заповнює простір між великими каменями. І його «фішка» укладена в умінні бути гнучким в розпорядженні ресурсами, знаходити компроміс із замовниками, шукати альтернативні шляхи взаємодії з розробниками, але при цьому не боятися братися за складні нетривіальні задачі і вирішувати їх.

Основне досягнення і першочергове завдання Fab Lab - подолання психологічного бар'єру у населення від «це неможливо, для вирішення цього завдання мені потрібно купити верстат за кілька мільйонів доларів, і шість років вчитися в технічному ВНЗ» до «я зроблю це сам в Fab Lab за допомогою фрезерного верстата, або ножівки та ізоляційної стрічки ».

А ще ми тут